Wednesday, May 15, 2013

UKHUWWAH FILLAH ABADAN ABADA..



Ramai mendambakan ukhuwwah kerana Allah, dan menyangka cukup sekadar dengan lafas ‘uhibbukafillah’ sebagai tandanya. Hakikatnya lafaz hanya sebahagian kecil. Sebahagian besarnya adalah tindakan.

Ukhuwwahfillah punya matlamat jelas – hendak membawa diri kita dan sahabat kita itu ke syurga Allah SWT.

Ukhuwwahfillah bermaksud, kita setuju untuk menampung beban saudara kita, tanpa mengharapkan pembalasannya semula. Kita melakukan segala pengorbanan untuk kesenangan dirinya, semata-mata agar hubungan ini membawa kita ke syurgaNya.

Ukhuwwahfillah adalah untuk menggapai janji Allah SWT, di dalam sabda Rasulullah SAW berkenaan 7 golongan yang dijanjikan mendapat naungan Allah SWT pada hari tiada naungan melainkan naunganNya, yakni 2 orang yang berkasih sayang kerana Allah dan bertemu berpisah hanya kerana Allah SWT.

Ukhuwwahfillah memerlukan masa, bukannya boleh tercipta sekelip mata. Ianya datang bersama proses tarbiyah, bukannya sekadar bacaan buku dan harapan semata-mata. Mengharungi getir suka duka kehidupan, dan di sanalah akan terbitnya sebuah fahaman tidak bertulis antara kita dan sahabat kita – “Aku cintakan engkau kerana Allah” dan muncul lah di sana Ithar, maqam tertinggi dalam persahabatan antara dua manusia.

Ukhuwwahfillah.
Abadan abada.
InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment